zondag, maart 25, 2007

Makkelijke Muffins

Muffins roepen bij mij associaties op van mierzoete kleverigheid. Dat het beter kan weet ik sinds we ooit een keer bij toeval ergens in Missoula Montana de perfecte muffins kochten. Daarna alleen maar teleurstellingen gehad.
Geinspireerd door de leuke siliconen muffinvormpjes die ik niet kon weerstaan in de winkel en het recept van M voor gevulde cake, heb ik chocolade gevulde muffins gemaakt.
Allereerst de klassieke Amerikaanse Fanny Farmer-, Pilsbury- en Better Homes and Gardens kookboeken er op nageslagen. Het basisrecept voor muffins dat ik hieruit heb gedestilleerd: twee cups bloem, een zakje bakpoeder, wat zout en een halve cup suiker goed mengen. Dan in een aparte kom 100 gram boter voorzichtig smelten in de magnetron. Een cup melk erbij en een eitje. Goed klutsen en door het meel roeren. Het is belangrijk dit snel te doen en er geen glad beslag van te maken. Dit advies staat in alle geraadpleegde kookboeken en is misschien wel belangrijk voor het resultaat. Je krijgt dus een klonterige massa waarvan je je afvraagt of het ooit goed komt.
Een lepeltje van het muffinbeslag in een siliconenvormpje gedaan, wat stukjes 85% cacao er op en afdekken met nog een lepeltje beslag. De muffinvorm moet ongeveer voor tweederde vol zijn. Afbakken voor 25 minuten bij 180 graden.
Prima structuur en mooi gerezen, verbazingwekkend voor zo'n snel recept. Ik vond ze wat aan de droge kant en de volgende keer gebruik ik meer boter en bestrooi ik de bovenkant met suiker voordat ik ze in de oven zet.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Makkelijk maar wel tsja..........!
Morgen stuurt zus je wel een écht recept voor muffins ;-)

Anoniem zei

nb er is geen patissier (pattiszjéé) aan je verloren gegaan