zaterdag, maart 10, 2007

Coloscopie foto's van mijn dikke darm.

Een unieke reis door het binnenste van mijn dikke darm!

Bij een coloscopie wordt er een dunne buis met camera, (de endoscoop) via je anus in de dikke darm (het colon) gebracht. Als de darm goed schoon is gespoeld (zie coloscopie dieet I en II) met klean prep kan de gastroenteroloog met de in de endoscoop aanwezige camera de darmwand goed inspecteren op tumoren en andere nare afwijkingen.

Mijn tumor zat aan het begin van de dikke darm, dus waar de dunne darm op de dikke darm aansluit en waar ook de blinde darm zit. Deze hele ellende is ruim weggesneden, het mocht best een onsje meer zijn.

We beginnen onze trip dus bij de nieuwe aansluiting van de dunne darm op de dikke darm, de anastomose. Het roze gat dat je boven ziet is de nieuwe verbinding en je kijkt hier dus de dunne darm in. Je kunt heel mooi zien dat de oppervlakte van de dunne darm anders is dan die van de dikke darm.

De dunne darm is op de zijkant van de dikke darm gezet, er onstaat dan dus een klein doodlopend stukje dikke darm, dat zie je linksonder. Als je goed kijkt zie je ook dat het daar wat donker doorschemert, dat is de lever.

Verder naar de uitgang ziet de darm er prachtig uit. Mooi rose. Wat opvalt is dat de voedselresten die nog aanwezig zijn allemaal dezelfde witte kleur hebben. Het is dus lastig deze te herleiden tot een van mijn eerder genoten maaltijden. Waarschijnlijk zijn vetresten wat lastiger weg te spoelen en kijken we hier naar restanten roomboter en olijfolie.

Er is hier en daar ook nog een plasje geel vocht te zien, dat zijn resten klean prep vermengd met gal. Tijdens het spoelen met klean prep eet je niet maar er komt nog wel gal uit de lever de darm in. Omdat gal geel is zijn de plasjes klean prep dus ook gelig.

Tot slot nog de endeldarm (het rectum), de zwarte buis die je ziet is de endoscoop die de anus penetreert. We kijken hier naar achteren en je ziet hier dus mijn aars van binnenuit.

Eet smakelijk.

Praktische tips: De procedure is zonder verdoving uitgevoerd waardoor ik op een beeldscherm "live" kon meekijken. Het is soms wat pijnlijk als de endoscoop een bocht van de darm om moet maar prima te doen. Ik vond het in ieder geval een interessante ervaring, wanneer krijg je nu de kans je darm van binnen te bekijken!

Lees ook mijn eerdere posts over coloscopie en de voorbereiding daarop.


3 opmerkingen:

Anoniem zei

Ge-wel-dig!

Culi-loggen op het scherpst der snede.
Het stuk weggesneden dikke darm mocht je zeker niet meenemen? Dat is pas interessant worst maken!

Ik heb ook ooit zulke foto's van mijn luchtpijp en longen gekregen. Beetje onprettig (m'n longen werden vol water gepompt en dat ademt lastig) maar verder een ervaring waar ik met genoegen op terug kijk.

Jurgen zei

Dat is een goed punt. Ik heb het idee dat worst gemaakt wordt met dunne darm als omhulsel maar weet dat niet zeker. Dikke darm heeft een wat dikkere wand en is misschien meer geschikt voor worst waar je het vel afhaalt voor consumptie.

Anoniem zei

goeie avond jurgen ik zou graag willen weten of u nog last heeft gehad van uw dikdarm, ze hebben bij mijn mama een tumor gevonden in dikke darm en vermoeden dat het kwaadaardig is heb jij gemo moeten doen vrgtjs