dinsdag, maart 06, 2007

Droge worst uit Groningen

Een paar weken geleden verhaalde ik hier van mijn mislukte poging zelf een Groninger worst te drogen. Op deze post kwam een reactie van Gerard Nol, een Groninger slager die al meer dan 25 jaar op ambachtelijke wijze droge worst maakt. Hij was zo vriendelijk mij een tweetal exemplaren van zijn worsten toe te sturen zodat ik kon proeven hoe het wel moet. Vandaag arriveerden de worsten per post en ik heb er natuurlijk meteen eentje aangesneden.
Inderdaad, een van de beste droge worsten die ik geproefd heb. Een mooie kruiding met een niet overheersende kruidnagel smaak. Wat deze worst ook bijzonder maakte in mijn ogen is dat hij wat fijner gemalen was dan de meeste andere Groninger worsten. Hierdoor krijg je bij een zeer droge worst toch een relatief zacht resultaat en een prettige structuur. Erg lekker!
De firma Nol heeft een internetslagerij, Droge Worst uut Grunnen, waar je hun worsten kunt bestellen. Ze hebben ook andere interessante traditionele specialiteiten zoals Schenk, een soort ham.
Maar op mijn vragen wat er nu mis ging met het drogen van mijn worst hield Gerard de boot af. De precieze condities, luchtvochtigheid en temperatuur, waaronder ze hun worsten laten rijpen en drogen zijn bedrijfsgeheim. In ieder geval gebruiken ze bij Nol geen kunstmatige toevoegingen en ook geen startercultuur. Worst kruiden en zouten is makkelijk volgens Gerard, maar de kunst zit hem in het rijpings en drogingproces. Misschien dat ik later nog eens een poging waag.

1 opmerking:

Anoniem zei

Ziet er fraai uit. En netjes dat hij wat op stuurt.

Een van de conclusies na het volledig soldaat maken van mijn koelkastgedroogde worst was overigens: veel vet = veel goed. Het stuk worst waarin per ongeluk veel vet terecht was gekomen was zowel delicater van smaak als van mondgevoel. Hij was echt helemaal 'af'.

Op naar de volgende.