maandag, juli 02, 2007

Eenvoudige Koreaanse Courgette Stoofschotel.



















De Koreaanse keuken brengt misschien wel mijn favoriete Aziatische eten voort. Zo af en toe post ik wel eens een Koreaans recept maar ik ken helaas maar een andere Nederlandse blog waar regelmatig aandacht aan Koreaans eten wordt besteed. Jammer, want het Koreaanse smakenpalet van onder andere peper, sojasaus, en sesam is uniek en verdient meer aandacht.

Vandaag maakte ik mijn versie van Koreaanse gestoofde courgettes met vlees. In het oorspronkelijke recept wordt kip gebruikt en ik heb het ook wel met kalkoen gemaakt maar deze keer ging ik uit van hamlappen.

Ongeveer 400 gram hamlap, in 2cm dobbelstenen, eventjes aangebraden in wat olie.
Twee in grove stukken gesneden courgettes erbij.
Paar grof gesneden sjalotjes, en een paar geplette tenen knoflook.
Scheut kikkoman sojasaus, klein beetje rijstazijn, en een flinke scheut sesamolie.
Grote eetlepel lepel kochujang (Koreaanse peperpasta, kan vervangen worden door cayenne- of andere scherpe peper) en wat gemalen zwarte peper.
Een stukje geraspte gember van 2-3 cm.

Alles bij het vlees in de pan doen en zachtjes laten stoven tot het vlees en de courgettes gaar zijn, zo'n drie kwartier.

Eventueel op het laatst nog wat flarden bosui erover en serveren met witte rijst.

Erg lekker en ook heel makkelijk te maken. Jammergenoeg had ik geen kimchi om erbij te eten deze keer.

Geen opmerkingen: