vrijdag, juli 20, 2007

Mosselen met Spaanse peper.

Omdat mijn echtgenote een groot mosselliefhebster is bereid ik gaarne een grote pan om haar te gerieven. Zelf ben ik niet heel erg dol op mosselen. Rauw gaat het nog wel maar gekookt: wel lekker maar ik lig er niet van wakker.
Normaal gesproken zou ik u dan ook niet lastigvallen met een recept voor mosselen ware het niet dat ik vandaag een doorbraak heb bereikt. Ik vind mosselen altijd een beetje smakeloos. Dit wordt dan gecamoufleerd met vette sauzen maar dat is toch eigenlijk een zwaktebod. Wel at ik ooit in Bretagne supermosselen maar dat kwam omdat ze bereid waren met zeer veel room en spek. Beetje valsspelen was dat.
Vandaag kwam de oplossing tot mij: ik nam twee wortels in stukjes, een rode ui in ringetjes, wat geplette tenen knoflook, verse bladselderij, zout en gemalen zwarte peper. Dit deed ik in een grote soeppan tesamen met een flinke Spaanse peper die ik in ringetjes had gesneden. Groot glas witte wijn en evenveel water in de pan en op de grootste pit heel heet laten worden. Mosselen erbij en hard doorkoken tot ze allemaal open waren.

De scherpte haalt de smaak van de mosselen mooi op zonder dat je alleen peper proeft. Eindelijk eens mosselen met smaak!

1 opmerking:

Anoniem zei

onze manier: net als met vongole, een hele grote bakpan, heeeeeel heet laten worden, olie dr in en meteen de enigzins uitgelekte mosselen erbij, zonder vocht. De olie eventueel van tevoren infusen met heeeeel veel knoflook en een spaans pepertje, deze verwijderen voor het in de hete pan gaat, de gecarameliseerde knoflook fijn stampen en op het einde erbij doen.