dinsdag, september 25, 2007

Frituren met Peterselie

Een frituurpan bezit ik niet. Wel een aantal gietijzeren braadpannen waarvan ik er zo nu en dan eentje vul met olie. Een tijd lang gaat dan bijna alles in het vet: oesters, schnitzels, vis en zelfgemaakte friet. Als de olie bruin is gaat de zaak door de gootsteen en is het uit met de vetpret.
Garnalenkroketten zijn ook lekker. Ik kocht helemaal zelf ambachtelijke garnalenkroketten en besloot daar na herhaalde verzoeken van mijn echtgenote nu ook eens het traditionele garnituur van gefrituurde peterselie bij te serveren.
Vet goed heet maken en peterselie erin mikken, dat levert een intens gespetter en een fornuis bedekt met vet op. Maar na een tiental seconden heb je ook krokante peterselie. Smaakt naar vet en verder nergens naar maar kraakt lekker en is decoratief.
Ik gebruikte de veel gehypede platte peterselie. Is zogenaamd veel beter dan de krulpeterselie. Allemaal gelul van culischrijvers die mekaar nabouwen. De platte en krul uit Turkse winkels, groothandels of van grootgrutters smaken allemaal nergens naar. Proef maar eens peterselie uit eigen tuin die er al een half jaar staat, dan weet je wat echte peterseliesmaak is. Maakt geen ruk uit of het krul of plat is, het gaat om langzame groei zodat de peterselie de kans heeft een flink gehalte aan smaakstoffen en carcinogene psoralenen op te bouwen.

11 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik waag te betwijfelen of het echt onzin is. De peterselie bij mijn groenteboer is over het algemeen echt smaakvoller wanneer ie plat is. Ook niet gek: krulpeterselie wordt doorgeselecteerd op het uiterlijk, plat niet en dus zal die eerder doorgeselecteerd worden op de smaak.

Dat zelfgemaakte peterselie nog lekkerder is geloof ik best. Daar hoeft de peterselie niet doorgekweekt te worden op groeisnelheid en krijgt ie geen ongezonde dosis kunstmest. Maar ik heb geen tuin en in een potje vind de peterselie het niet leuk. Dus doe mij maar plat.

Anoniem zei

Ik sla mijn krulpeterselie altijd plat. Wordt ' ie veel lekkerder van.

Anoniem zei

Ik had altijd krulpeterselie in mijn tuin. Dit jaar weigerde zij overigens zelfs na drie zaaipogingen op te komen.
Een takje gaf me dan net zoveel smaak als een hele bos veelgeroemde commerciele platte. En dan hoefde ik ze niet eens te pletten...
Maar, ik geef toe, de ultieme test heb ik niet gedaan, plat en krul uit eigen tuin vergelijken.

Anoniem zei

door de gootsteen [3e ronde vraag 11]

m.

Robert Koopman zei

Door de gootsteen??
Laat de millieu-politie maar komen...:-)

Iemand die het opneemt voor de krukpeterselie mag ik wel....
Als je zegt dat je die krulvariant wel mag zie je culi's in de verte de brandstapel al opstoken.

Gewoon dát eten wat je zelf lekker vind, ongeacht of een culi-schrijver het er mee eens is!

Anoniem zei

Die gootsteen was een metafoor, ik spoel olie natuurlijk altijd door de WC met een flinke scheut chloor...

Ik betwijfel overigens of teruggieten in de fles en dan met het restafval mee, zoals ik meestal doe (Mea Culpa), beter is. Is namelijk prima afbreekbaar die olie, geeft alleen wel troep en potentiele verstopping van je riool.

Anoniem zei

Geen idee of er veel verschil zit in de smaak (en ja, ik ken ook krulpeterselie uit de groententuin, haar groententuin is mijn moeders grootste trots ;) )maar het grootste nadeel van krulpeterselie vind ik dat het zo achterin je keel blijft hangen. Heel naar gevoel, en dat heeft platte peterselie niet...

Anoniem zei

Anette, daar zit wel wat in maar bij platslaan of kort meekoken speelt het weer niet denk ik...

marie zei

Inderdaad. Hier in Frankrijk maken ze ook zo'n cirque over de platte peterselie. In Toulouse waar ik 13 jaar gewoond heb,vond men nergens krulpeterselie. Ik heb nu de twee in mijn tuin en ik verkies altijd wel de krulpeterselie. Ik heb eens uw frituurpeterselie in een toulouse restaurant geproeft en vond die heerlijk lekker. Nu heb ik dank zei u het recept !

aldo zei

die oude frituurolie uitsmeren over een oude krant en je hebt de ideale anti-onkruid afdekking voor in je moestuin!

Unknown zei

Jonko