zaterdag, januari 13, 2007

Oester Tempura


Oesters zijn lekker, Tempura is lekker. Is oester Tempura lekker?

Ik zit nu in mijn Tempura periode. Met oud en nieuw in plaats van oliebollen voor het eerst zelf Tempura gemaakt. Het blijft frituren dus dat leek me ook wel passend om het oude jaar uit te luiden. Japans kant en klaar Tempurameel gekocht en hiermede garnalen, zalm, witvis, ui en paprika Tempura gemaakt. Een groot succes. Alhoewel het kopen van kant en klaar producten tegen mijn principes is moet er misschien een uitzondering voor het Japanse Tempurameel gemaakt worden. Er zit bloem, bakpoeder en eierpoeder in. Met koud water aangemaakt geeft dit een super licht en knapperig korstje na bakken. Met een zelfgemaakt beslagje heb ik dit nooit zo mooi voorelkaar gekregen.
Vandaag dus weer Tempura gemaakt met ui, paprika en stukjes Victoriabaars. Was vergeten Dashi te kopen dus dipsaus met alleen Mirin, Sushiazijn en Sojasaus gemaakt. Dit was lekker maar ik wilde ook oesters proberen.
Oesters waren creuzes nr 3 fines Claires uit Frankrijk. Opengemaakt in zijn geheel uit de schelp gehaald en even laten uitlekken op een keukenpapiertje. Ik had het tempurabeslag ditmaal met koolzuurhoudend bronwater gemaakt. Zou nog brosser resultaat moeten geven. Dat klopt ook wel maar ik heb het idee dat het ook wat vetter wordt dan met gewoon water. Oesters even in beslag, halve minuut in de zeer hete olie, even uitlekken op een papiertje en klaar. Spettert wel en de olie kreeg een vreemde donkere kleur na het bakken der oesters.
Lekker waren ze wel, dat zeker. Maar er blijft toch wel heel weinig over van een oester wanneer je ze op deze wijze bereid. Misschien moet ik het nog eens met van die enorme Zeeuwse oesters nr 1 of 2 proberen. Denk uiteindelijk dat ik ze zo uit de schelp toch het lekkerst vindt.

Geen opmerkingen: