zaterdag, januari 24, 2009

Kimchi Maken en Vergelijken.

Kimchi is Koreaanse gefermenteerde kool en is erg lekker. Verslavend zelfs.

In eerste instantie wilde ik wat veldwerk voor de onvolprezen tokowijzer doen en proefde verschillende commercieel verkijgbare kimchi varianten.
Dat dacht ik tenminste. Steeds meer toko's verkopen zakken en potten met goede verse kimchi. De ingeblikte versie is niet te vreten. Maar, bij de vergelijking bleek dat de zakken en potten uit dezelfde fabriek komen en identiek smaken. Omdat er meer in de zakken zit en deze ook iets goedkoper zijn per gewichtseenheid geef ik hier de voorkeur aan. Bij de goedgesorteerde toko zijn overigens verschillende typen kimchi in deze zakken te krijgen. Hele kooltjes, daikon en de standaard mat kimchi die gemaakt is van stukken Chinese kool.

De kimchi in zakken is uitstekend maar omdat ik een enorme Chinese kool had besloot ik het ook maar eens zelf te maken. Via deze post kwam ik op dit briljante blog met Koreaanse recepten. Fantastische recepten met filmpjes, ik heb aan Maangchi's recept voor kimchi weinig toe te voegen. Alleen dat ik mijn kimchi twee weken fermenteerde in mijn wijnkoelkast en dat ik de oesters die erdoor moesten wel aanschafte maar los opgegeten heb wegens oesterzucht.
Na twee weken in de wijnkoelkast smaakte het al prima en bracht ik de zaak over naar mijn gewone koelkast waar de zaak lekker door fermenteerde, ik overwoog zelfs een waterslot aan te brengen, zo bruist het.

Omdat vriend B mij een pot met zelfgemaakte kimchi cadeau had gedaan was het vandaag tijd voor de grote kimchitest. Links, kimchi van B, rechts de commerciele kimchi, mijn godenkool staat in het midden.
De geliefde echtgenote maakte blind de juiste keuze en vond de door mij vervaardigde versie het lekkerst, de geliefde kleuter weigerde te proeven. Ik vond ze allemaal lekker, mijn kool was het minst doorgefermenteerd en daardoor wat minder zuur dan de andere varianten.

Wel een beetje veel kimchi, ik maakte er daarom mijn favoriete Koreaanse gerecht mede waarvoor Maanchi gelukkig een mooi recept heeft.

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Oh leuk! Ik heb toevallig laatst ook een vergelijkend kimchi-onderzoek gedaan. Onderzoekje, moet ik eigenlijk zeggen, want ik vergeleek er maar twee. Mijn zelfgemaakte, simpele kimchi (recept)
en zo'n zak als jij op de foto hebt. En dan een versie die dus op de mijne moest lijken. Ik was eigenlijk verbaasd dat ik de kimchi uit de zak ook lekker vond. Hij was wel anders, veel zwaarder/rokeriger/dieper van smaak. Mijn kimchi was frisser. Maar ik vond alletwee lekker.

Ik vind die zakken alleen belachelijk duur voor wat erin zit.

Anoniem zei

Nu snap ik alleen een stuk van je verhaal niet: de inhoud van de blikken en de zakken komen uit dezelfde fabriek, smaken identiek, de blikken zijn niet te vreten en de zakken zijn uitstekend.

Ik vermoed een wat ongelukkige zinsopbouw?

Verder ben ik wel benieuwd naar de smaak van kimchi. Lijkt het op zuurkool?

Anoniem zei

Robin,

Het recept van B lijkt een beetje op hetgeen jij gebruikt hebt. Bij hem ging er wel wat vissaus en suiker door.
Mijn kimchi heeft een stuk meer body, dat komt door vissaus, suiker en zetmeel denk ik. Met oesters wordt het alleen maar beter vermoedelijk.

Mark,

Misschien wat onduidelijk, pot en zak zijn hetzelfde en "leven" nog. De ingeblikte versie is iets heel anders en doodgesteriliseerd. Net zoiets als zuurkool uit blik.

Kimchi lijkt overigens niet echt op zuurkool. Het is minder zuur, veel aromatischer en flink heet.

Probeer het!

Anoniem zei

Ach, nu zie ik het pas: er zijn 3 varianten... blik, pot en zak. Ik had over de pot heengelezen. Dat verklaart mijn verwarring.

Als ik weer bij de toko ben, zal ik het eens meenemen. Ben wel benieuwd!

Hadriana zei

In mijn reader stond opeens de naam van jouw blog. Het trok mijn aandacht omdat ik zelf kankerpatient ben(geweest) maar ook omdat ik houd van koken en experimenteren in de keuken
Je blog is erg leuk geschreven en boeiend. Hij blijft in mijn reader!

Gabriella zei

Hoi, hoi,

Vanaf juni 2008 wordt er elke maand een foodblog - event georganiseerd voor de Nederlandstalige foodblogs. Elke maand worden er meer en meer bloggers betrokken en worden er nog meer recepten gepubliceerd.

Wil je graag meedoen? Kijk dan hier: http://gabriellaskeuken.blogspot.com/2009/02/9de-foodblog-event-de-culinaire-reis.html

Groetjes,

Gabriella

Robin zei

Niet om te spammen, maar als je van kimchi houdt moet je echt eens kimchi pannenkoekjes proberen. Ik vind kimchi heerlijk, alleen komt het er nooit van om het te eten. Ik weet niet, ik ben gewoon niet gewend om van die bijgerechtjes te hebben en ook al is kimchi met rijst ook lekker, het komt er niet van. Maar nu ben ik echt laaiend enthousiast over deze kimchi-pannenkoekjes! Ik ga ze echt zeker vaker maken. Ben benieuwd wat jij ervan zult vinden.