vrijdag, februari 29, 2008

Culinaire Dieptepunten: de Jaren 70

De Zeventiger jaren waren geen pretje, ik kan het weten want in die periode ben ik opgegroeid. Culinair ging onze familie door een diep dal. Het was de tijd van zilvervliesrijst, volkorenmacaroni en andere makrobiotiese verschrikkingen. De eerste gerechten die ik als puber kookte waren boekweit Annemarie en gierstsouffle. Vooral de intens smerige smaak van de hele boekweitkorrels staat me 30 jaar na dato nog steeds bij. Ik was nog jong, het is dan ook kwetsend dat, ondanks een jarenlange reeks van culinaire triomfen, deze misstap mij nog steeds wordt nagedragen.
De makrobiotiese periode hebben we Godzijgeloofd achter ons gelaten maar de krochten van de jaren 70 herbergen nog ergere verschrikkingen die af en toe voor het voetlicht gebracht moeten worden. Wij moeten ons bewust blijven van de fouten die in het verleden gemaakt zijn.
Ik berichtte al eens over een kookboek met een recept voor een waarlijk Satanische versie van tong Picasso. Dit recept voor "sandwich loaf" is zo mogelijk nog erger en komt van een kaart die ik ooit ergens in de VS aanschafte.
Wat dit gerecht vooral uniek maakt is het uitbundige gebruik van kunstmatige kleurstoffen; de bovenstaande afbeelding is niet bewerkt, de kleuren zijn zoals bedoeld.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Niet verwacht dat je moeder dit zou lezen? Vergeten dat de door jou bereide smerige gerechten absoluut geen dagelijkse kost waren, maar door jouzelf uitgekozen "lekkernijen"? Macrobiotisch eten? Een kookboek met een aantal van die gerechten betekende niet dat we dat allemaal aten.In dezelfde tijd bereidde je zusje schnitsels!
Volkoren pasta was een eenmalige uitspatting. Vond ik zo vies, dat het daarbij bleef.Toegegeven: de zilvervliesrijst kwam vaker voor. Maar ja: voor de gezondheid van je kinderen moest je in die tijd wat over hebben!

Nienke zei

"Verschrikkelijke volkorenpasta"? Nee, dan die slijmslierten uit de Appie! Zo wit dat ze bijna doorschijnen. Volkorenpasta is the next best thing naast echte, Italiaanse pasta.
Maar maak je geen zorgen, voor gierst en boekweit ben ik ook niet te vinden.