vrijdag, mei 11, 2007

Lentestamppot: Postelein met gebakken Chorizo.

Voor het eerst dit jaar weer postelein in de winkel, een vergeten groente? Dacht het niet als je het gewoon bij de Plusmarkt kunt krijgen.
Postelein (Portulaca oleracea) komt oorspronkelijk uit India en was al bij de Romeinen bekend. Het heeft, net als okra's, een beetje een slijmerige consistentie als je het gaar kookt, maar zo ver moet je het niet laten komen. Er bestaat ook nog winterpostelein en roze postelein maar die heb ik eerlijk gezegd nog nooit gezien. De blaadjes van postelein zijn wat dikker dan de meeste bladgroenten waardoor het een lekkere "bite" heeft en zeer geschikt is voor rauwe verwerking.
Stamppot met rauwe Postelein en Chorizo dus:
Chorizo in stukjes snijden en uitbakken in wat olijfolie.
Aardappels koken, postelein wassen en er door stampen. Ik hak de postelein als zij erg lange stelen heeft een beetje fijner. Beetje vet van de Chorizo erbij en op het laatst de stukjes worst er door roeren. Supersimpele lentestamppot.

Er zit worst in dit gerecht maar omdat het om de postelein gaat toch niet echt iets voor Worstlog!

1 opmerking:

marie zei

Dank voor uw advies over postelein. Ik woon al jaren in frankrijk en heb nu een mooie tuin waar wij elk week-end in gaan werken. De "pourpier" groeit hier vanzelf en ik zoek nu recepten daarmee. Ik zie dat u ook de steeltjes gebruikt. Is dat niet te hard? Ik wens u van harte een beste gezondheid.