vrijdag, augustus 01, 2008

Culinaire Dieptepunten: Creatief Koken Uit Blik Kookboek.

Ik koester een morbide belangstelling voor de krochten van het culinaire landschap. Toen ik het boekje; "Creatief koken uit blik", aantrof in een kringloopwinkel telde ik hier dan ook grif de gevraagde euro voor neer.
Verrassend is dat het boekje uit 1982 dateert, wat betreft thematiek en lay out had ik het in eerste instantie als afkomstig uit de barre jaren zeventig ingeschat.

Wat citaten, en ik moet me hier inhouden om het boekje niet integraal over te nemen want het is allemaal even mooi.

De opening van het boek is al ijzersterk; " Creatief koken uit blik kan iedereen die van lekker eten houdt, plezier heeft in koken, er van geniet om huisgenoten en gasten te verwennen en grote voldoening vindt in het bereiden van bijzondere en goed ogende gerechten."

Heel actueel; "Koken uit blik is ook voor mensen met een eigentijdse instelling omdat het energie spaart."

En wanneer het eten op is; "lege blikken zijn nog heel goed te gebruiken. ... Vooral omdat ze van een hoogwaardige kwaliteit blik zijn, omdat ze bijvoorbeeld niet kunnen roesten. ...

Het hoogtepunt van dit boek is het recept voor Nasi Goreng speciaal.
De ingredienten:
1 blik nasi goreng
1 blik kippevlees
1 blikje garnalen
5 eetlepels olie
1/2 theelepel chilipoeder
1 flinke prei of een grote ui
1 eetlepel fijngehakte selderie

Als suggestie wordt geopperd Chinese tomatensoep uit blik als voorafje te serveren.

Het toetje bestaat uit gemberperen met lychees.
Ingredienten:

1/2 literblik halve peren
1 blikje lychees
1 blikje babybanaantjes
3-4 gembernootjes
2 eetlepels gembersiroop
1 eetlepel gemalen kokos

U kunt zelf wel bedenken hoe met deze ingredienten een magistrale rijsttafel inelkaar gezet kan worden. De instructies neem ik daarom maar niet over.

Eet smakelijk.

Geen opmerkingen: