zondag, februari 07, 2010

Krielaardappeltjes Bakken in de Schil, Geen Goed Idee

Een dramatische mislukking dit weekend. Ik wilde krielaardappels frituren voor bij een stukje kabeljauw. Ik had een zakje met krieltjes in de schil en deze stoomde ik eerst gaar. Tijdens het afbakken in de hete olie voltrok zich een dramatische transformatie, de binnenkant van de aardappeltjes werd pap en de schil verkreeg een leerachtige structuur en bittere smaak.

Vies! Ik denk dat dit alleen lukt wanneer de schilletjes erg dun zijn, alleen met nieuwe krieltjes dus en niet in de winter. Weer wat geleerd.

De vis was overigens wel uitstekend, Skrei, gebakken tot net glazig en geserveerd met boter-kappertjes saus en gestoofde venkel.

8 opmerkingen:

Anoniem zei

Waar haal nou in hemelsnaam Skrei vandaan?

Jurgen zei

Bij de Sligro, in de aanbo!

Supervis trouwens.

Anoniem zei

Word altijd een beetje droevig van het aanbod van de consumenten winkels in NL... Hoe graag ik toegang zou willen tot Sligro of Hanos, je wilt het niet weten.

Mrten zei

@calm_pear: Dat is helemaal niet moeilijk: schrijf je in bij de Kamer van Koophandel als eenmansbedrijfje, of richt een stichting of vereniging op. De kosten zijn niet schokkend hoog, het is alleen wat papierwerk (vis is bij de Makro trouwens beter, imho).

Anoniem zei

@Mrten: krijg ik dan niet meteen de belastingdienst achter me aan met stapels blauwe enveloppen en hele enge formulieren die ik in moet vullen?

Jurgen zei

Calm, dat valt wel mee zeker bij een stichting of vereniging.

Stichting ter bevordering van de Skrei consumptie in Amsterdam...

Anoniem zei

je hoeft je krieltjes niet eens vooraf te koken: gewoon in een ovenschotel; netjes gespoeld en geborsteld; gedecoreerd met grof zout, zwarte peper uit de molen, en een paar plukjes rozemaijn: besprenkel rijkelijk met olijfolie ( of nog beter met eendenvet) en plaats in een oven van 180°C: kan niet mislukken en is super lekker

Anoniem zei

Het gerecht dat je uiteindelijk wilde bereiken is waarschijnlijk BREUJERKES.
Krieltjes vers van het land (zandgrond) in een emmer koud water doen. Beetje afschrapen met een klomp!! Even drogen of afdeppen en dan in een pan met veel olie (vroeger de gewone slaolie) zo'n 20 minuten laten pruttelen. Dan uit laten lekken, zout en een beetje peper erover.
Heerlijk!!!