dinsdag, februari 27, 2007

Het coloscopie dieet.

Bij een endoscopisch onderzoek van de darm wordt je anus gepenetreerd door een lange flexibele slang (de endoscoop) die voorzien is van een camera en grijpertjes om stukjes weefsel en eventuele kleine poliepen te verwijderen.
Dit onderzoek is dus een uitgelezen mogelijkheid je darm van binnen te bekijken en de retentie van maaltijdresten te bestuderen. De eerste keer dat ik dit onderzoek onderging vond ik het dan ook bijzonder interessant tot het moment dat we een enorme tumor op het beeldscherm zagen verschijnen. Dat was nogal traumatisch. Deze ongewenste indringer is echter verwijderd, samen met een half metertje darm.
Probleem bij de colonscopie is dat de darm wel goed leeg moet zijn, anders ziet de endoscopist door de voedselresten (stront dus) de darmwand niet. Entree kleanprep. Van dit turbo laxeermiddel moet je vier liter naar binnen werken om de zaak echt goed door te spoelen.

De instructies voor het coloscopie onderzoek omvatten, behalve onheilspellende tips zoals: "breng wat vaseline aan rondom de anus", ook dieetaanwijzingen. Geen moeizaam verteerbare groenten, zoals bonen en mais, geen bladgroenten maar ook geen paddenstoelen. Geen vet vlees. Alleen heldere vloeistoffen. Een lichte maaltijd gebruiken twee uur voor het starten met de kleanprep. Wat blijft er dan GVD nog over?
Een bouilonnetje gemaakt met wat blokjes en daarin een flink stuk verse laos in plakken, wat sjalot en een Spaans pepertje een uurtje laten trekken. Garnalen ha-Kauw er in, even doorwarmen en klaar was mijn galgenmaal.

Nu de klean-prep. Met vanillesmaak. Hierbij moet u niet denken aan de subtiele eik-tonen van een vatgelagerde Bordeaux. Meer een industrieel vanille aroma, Oostblok snoep. Dat idee. Klean prep bevat ook zouten, anders droog je uit, en het actieve ingredient Macrogol. Dit is een polymeer dat niet wordt opgenomen maar wel water vasthoudt, hierdoor spoelt de darm als het ware leeg. Het totale palet van Klean prep is dus een krachtig vanille aroma, met wat zouten en een bittere afdronk.

Wat drinken we daarbij? Heldere vloeistoffen, zonder koolzuur schrijven de instructies voor. Rode wijn, champagne, bier, het valt allemaal af. Een witte Bourgogne zou kunnen maar de smaak zou wel eens kunnen wegvallen bij het krachtige aroma van de Klean prep.
Jenever!

Lees ook mijn latere posts over dit onderwerp.

3 opmerkingen:

Rene Walhout zei

doe mij er asjeblieft ook eentje....

Anoniem zei

En? Was je clean?

groetjes, Reutemeteut

Anoniem zei

Het was een boeiende ervaring en mijn colon zag er prachtig uit. Volgende week krijg ik de foto's en zet ze dan op mijn blog.