zaterdag, februari 03, 2007

Buitenlandse Bouillonblokjes


Als ik op vakantie ben behoren de locale supermarkten tot mijn favoriete bestemmingen, vooral mega supermarkten met een enorm assortiment. Altijd leuk om de ambachtelijke en industriele producten te bekijken die op de vakantiebestemming genuttigd worden. Het contrast met het schamele Nederlandse supermarktaanbod is vaak onthutsend. Ik heb ergens gelezen dat de gemiddelde Belgische, Franse en Engelse supermarken twee maal zoveel artikelen in voorraad hebben als de Nederlandse tegenhangers.
De bouillonblokjes afdeling is een van mijn favorieten. Ik neem altijd wat soorten mede die je in Nederland niet kunt krijgen. Ja, het is lekkerder om bouillon zelf te maken maar daar heb ik niet altijd tijd voor. Blokjes verwerk ik in stoofpotten, risotto en soepen natuurlijk. De meest bijzondere bouillonblokjes die ik ooit gebruikt heb waren gemaakt van schaaldieren. Ooit aangeschaft op Madeira maar helaas al lang op.
Mijn huidige collectie zie je op de foto, bovenaan Cypriotische olijf/ui kruidenblokjes. Daaronder Franse kruidenbouillon en ontvette runderbouillon. Op de onderste rij Italiaanse paddenstoelenbouillon en rare Cypriotische blokjes met olijf, ui en kaneel. Lekker en gemakkelijk om op deze wijze met smaak te kunnen varieren.
Meestal zijn de blokjes van merken die in Nederland ook verkrijgbaar zijn zoals Knorr en Maggi. Moet toch niet zo moeilijk zijn voor de importeurs om hier een wat uitgebreidere selectie te verkopen?

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Duik ook de lokale 'turk', toko en chinese winkel eens in. Ik vond er onlangs lekker knoflookbouillon, schaap hebben ze altijd, en ook garnalenbouillon kom ik nog wel eens tegen

Jurgen zei

Absoluut. Ik heb ook wel eens Thaise vis/peperblokjes uit de toko gebruikt. Waren geloof ik ook van Knorr.