vrijdag, februari 13, 2009

Een Test: Wilde of Gekweekte Vis, wat Smaakt het Best?

Wilde vis smaakt beter dan gekweekte vis toch? Of niet?
Kweekzalm is vetter dan wilde zalm en vind ik daarom gegrild en gebakken zeker niet minder smaken dan wilde zalm. Wilde vis is bovendien duur en sommige soorten zijn al bijna uitgestorven.
Dus, het is hoog tijd dat iedereen duurzame kweekvis gaat eten en zijn of haar culinaire vooroordelen voorgoed begraaft.

Omdat de wilde en gekweekte zeebaars tegelijkertijd in de aanbo was bij mijn favoriete vishandel had ik een uitgelezen mogelijkheid om het vooroordeel over de superieure smaak van wilde vis voor eens en altijd uit de wereld te helpen.

De wilde zeebaars was door de visboer gefileerd en kwam uit Stellendam. De gekweekte zeebaars was afkomstig uit Griekenland, wat kleiner en werd door mij gefileerd.
Op de foto is de bovenste filet de kweekbaars, afgezien van het formaat weinig verschil te zien. De kweekbaars had wel ietsje meer geur en zal wat minder vers geweest zijn, hij kwam immers van ver.

De filets licht gezouten en gepeperd en kort in zeer hete olie gebakken tot net niet meer glazig.

De smaak:
De wilde baars was de duidelijke winnaar vrees ik. Meer smaak en ook nog eens een betere textuur. De kweekbaars was wat zompig en kartonnig van smaak.

In mijn vrije tijd onderzoek ik graag culinaire heilige huisjes en schop deze gaarne omver:
Platte peterselie smaakt beter dan krulpeterselie: Onzin!
Specerijen roosteren voor gebruik: Onzin!
Scharrelvarken smaakt beter dan conventioneel varken: Onzin!

In het geval van zeebaars is de culinaire canon echter wel correct: wild is superieur aan gekweekt!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Misschien dat ik de test dan ook eens ga doen, want eet altijd gekweekte zeebaars en die is nog nooit zompig geweest. Misschien was de kwaliteit gewoon niet goed?

En dan koop ik geen filetjes, maar hele, verse vissen.

Anoniem zei

Robin,
Mijn gekweekte zeebaars was heel maar voor een goede vergelijking moest ik em wel fileren. De wilde werd namelijk alleen als filet geleverd.
Het verbaasde me eerlijk gezegd nogal, dit kwaliteitsverschil.
De kweekbaars was overigens zeker niet vies of bedorven. In de vergelijking gewoon minder smaakvol en zompiger.