zondag, september 26, 2010

Proeverijtje van Spam, SMAC en Lupack.

Spam is helaas niet makkelijk verkrijgbaar in Nederland, we moeten het hier doen met het surrogaat van UNOX, SMAC.
Is dat erg?
Tijd voor een vergelijkend warenonderzoek. Ik kreeg een blik SPAM uit Engeland, niet de collectors edition maar de standaardversie. In Nederland kocht ik een blikje SMAC en voor de volledigheid ook nog een blikje Lupack "luncheon meat". De benaming "meat" getuigt hierbij van veel dichterlijke vrijheid zoals we later zullen zien.
De verpakkingen zijn vergelijkbaar maar SPAM wint toch op punten vanwege de iets aantrekkelijker afbeelding en omdat het blikje met een gemakkelijke trekstrip te openen is. De SMAC en Lupack dienen geopend te worden door met een sleuteltje, dat aan de onderzijde van het blik bevestigd is, een stripje metaal van het blikje te draaien.

Door de ingredientendeclaratie vergroot SPAM haar voorsprong verder.

SPAM: 89% Varkensvlees, 2% Ham.
SMAC: 48% Varkensvlees, 31% Kipseparatorvlees.
Lupack: 24% Varkensvlees, 18% Kipseparatorvlees, 15% Varkensseparatorvlees.

Interessant, ik wist niet dat varkensseparatorvlees bestond. Van kipseparatorvlees had ik wel gehoord. Boeiend is ook dat Lupack varkensbindweefsel als ingredient vermeldt. Niets mis mee overigens, dat is wat we ook wel zwoerd noemen en prima geschikt om worsten te binden.

Als disclaimer moet ik wel melden dat ik niet weet of er verschillen zijn in de vereisten voor de ingredientendeclaratie tussen Engeland en Nederland. Wie weet mag varkensseparatorvlees en varkensbindweefsel in Engeland gewoon pork genoemd worden.

Na openen van de verpakkingen neemt de SPAM al een definitieve voorsprong. Dit is het enige blik waar een vleesstructuur in te ontdekken valt. SMAC en Lupack bestaan uit een amorfe massa met vetklonten.

Dan de smaak. Ik serveerde de verschillende vleeswaren, licht krokant gebakken, op een bedje van hun eigen vet.
Mijn proefpanel bestond uit 4 personen en Spam won de smaaktest met een overweldigende meerderheid van 75%. Hierbij moet worden aangetekend dat de enige persoon die de SMAC prefereerde dit uit nostalgische overwegingen deed. Het herinnerde haar namelijk aan haar gelukkige, maar culinair gedepriveerde, jeugd.

Het misverstand dat SPAM hetzelfde is als SMAC is wijdverbreid ook in Wikipedia.
Met deze post hoop ik dit rechtgezet te hebben. Spam rules!

Moeten we dit blikvoer nu als een soort culinaire Taliban afkeuren?
Neen, waarom? Zeker Lupack lijkt heel goed gebruik te maken van restproducten uit de vleesverwerkende industrie. Wanneer er mensen zijn die dit soort producten met plezier eten lijkt me dat alleen maar te prijzen.

7 opmerkingen:

Uldro zei

Heb je niet een leuk Spam-SMAC recept,iets bijzonders? In Oost-Aziatische landen schijnen ze dol te zijn op dit spul.

Anoniem zei

De eerste keer dat ik je blog lees. Als 39 jarige mama van 3 kinderen geeft het me ENORM veel moed. Ook ik heb darmkanker, T3N1M1
Metastasen in de longen (2 verdachte stippen, zijn hierover niet zeker dat het uitzaaiingen zijn) en ben bezig aan 6 maanden chemo. Zo te zien zijn de wonderen de wereld nog niet uit :-)

Jurgen zei

Precies anoniem, de chemo tegen darmkanker is echt enorm verbeterd de laatste jaren. Laat je niet kisten en laat je testen op HNPCC. (erfelijke darmkanker)
39 is jong, zo oud was ik ook bij mijn diagnose en bij mij is er een erfelijke component.

10us zei

Ik ben toevallig op je blog terecht gekomen. En heb een aantal keer vreselijk moeten lachen. Je hebt een heerlijke humor! En een prima kijk op eten. Ik volg je voortaan!
Zeg Uldro ik heb eens op de Amerikaanse Spam-site: www.spam.com/recipes/gekeken en daar staan wel 300 recepten op.

Jan zei

Geweldig idee die vergelijking.
Zelf ben ik als nederlander uiteraard vooral in SMAC geinteresseerd.
Al enige jaren hebben wij als traditie met de wintersport minimaal 1 dag helemaal los te gaan met SMAC in het eten. Hieruit zijn toch wel enige toppertjes naar boven gekomen.
Het enige wat ik echt kan afraden, maar dat geld waarschijnlijk ook voor SPAM, is het carameliseren van SMAC om er een nagerecht van te maken. De geur die daarbij vrijkomt is dagen later nog misselijkmakend.

moeke zei

gatver zat in kertspakket kipschnitsel nou het is niet te vreten hoor snap niet dat iemand dat nog koopt lupack noooit meer kopen dus

Anoniem zei

Gooi in een pan Spam in blokjes sneden
1 kleine gesnipperde ui
1 kopje Ketchup,
2 kopjes water
Een scheutje ketchap
peper naar smaak
30 minuten laten gaar koken (kan ook aardappel der in gooien)
Heerlijk met rijst of pannekoek