maandag, april 09, 2007

Zelf Worst maken: het Vullen der Darm.

OK, ik was nu in het bezit van natuurdarm en worstvulling en het echte werk kon beginnen. Worsten vullen kan ook met een worsthoorn of worsttrechter had ik ergens gelezen.
Dat leek me wel makkelijk. Grote plastic trechter gekocht en de goed gespoelde darm op de tuit geschoven.
Leermoment 2: Worstdeeg is erg taai en je kun het niet met een lepel of wat dan ook door de tuit van een trechter persen. Na een kwartiertje op volle kracht persen had ik 10 cm miezerige worst gemaakt. Niet doen dus deze methode, werkt niet.
Godzijdank had ik ook een spuitzak aangeschaft, worstdeeg erin en de zak in de grote trechteropening gestopt. Flink persen en bingo! Een fraaie worst! De trechter is alleen belangrijk omdat je iets moet hebben om de darm op te schuiven, dat lukt niet op een spuitmondje. Een stuk plastic pijp werkt waarschijnlijk net zo goed, de trechterrand is wel weer wel handig om het geheel vast te houden.
Wat mij het lastigst leek, het verdelen van de worst in kleinere worstje is heel makkelijk. Je knijpt de worst gewoon dicht en door draaien krijg je dan kleinere deelworstjes. De darm is best stevig en je hoeft niet bang te zijn dat deze snel scheurt.
Klaar en nu proeven!

Geen opmerkingen: