zondag, maart 18, 2007

Stoofpeertjes met Zinfandel

Het is nog net winter dus het kan nog, stoofpeertjes. Een van de winterfavorieten waarvoor ik in de loop der jaren een best lekker recept heb ontwikkeld. Vind ik tenminste.
Anderhalve kilo Gieser Wildeman schillen en in partjes zonder klokhuis snijden. Je kunt peertjes ook geschild en heel stoven maar ik vind ze in partjes beter, geen gepeuter met pitjes en ze worden ook mooier van kleur. In de pan met zes cardamom peultjes, een plakje verse gember, een pijpje kaneel, twee kruidnagels en twee stukjes foelie. Vier grote theelepels suiker en een snufje zout. Fles wijn erbij en twee uur zachtjes laten stoven. De wijn die ik het beste vind passen is een rode Zinfandel. Zeer fruitig en zoetig, ik vind hem zo niet te drinken maar als medium om de peertjes in te stoven echter perfect. Na twee uur de peertjes voorzichtig uit het kooknat halen en in een schaal doen. Specerijen verwijderen en het kooknat inkoken tot 0.1 liter. Het kooknat heeft dan de consistentie van een dunne stroop en je kunt hem dan mooi over de peertjes uitgieten.
Voor het geval u zich wel eens afgevraagd heeft waarom appels wel stuk koken tijdens het stoven en peren niet, een stukje achtergrond over het stoven van appels en peren uit "on food and cooking".
Het vruchtvlees van appels bestaat wel voor een kwart uit lucht, tijdens het koken vullen die holtes zich met stoom en klapt het vruchtvlees in elkaar. Een peer bestaat maar voor 5% uit lucht en is dus een stuk beter bestand tegen koken.

Geen opmerkingen: